استرس و راه های درمان آن

Image result for ‫استرس‬‎

استرس و راه های درمان آن

فشار روانی، تـَنیدگی یا اِستـِرس در روان‌شناسی به معنی فشار و نیرو است و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می‌شود. استرس یک فشار روانی و احساسی بیش از حد تحمل فرد است. درواقع استرس زمانی ایجاد می‌شود که ما نتوانیم با فشارهای کوچک کنار بیاییم. استرس در افراد مختلف متفاوت است، ممکن است عاملی برای فردی ایجاد استرس کند ولی در فرد دیگر، به هیچ عنوان استرس ایجاد نکند

هر چیزی می‌تواند جزو این فشار کوچک باشد مثلاً پول، کار، درس و … .

استرس می‌تواند روی رفتار شما تأثیر بگذارد یا روی عملکرد بدن شما حتی برخی می‌گویند می‌تواند روی اندام و زیبایی صورت شما تأثیر بگذارد.

علائم استرس تفکر نگران کننده، شامل اضطراب، مشکلات خواب، عرق کردن، از بین رفتن اشتها و مشکل در تمرکز حافظه است.

تنش ایجاد شده در بدن و واکنش بدن را تنیدگی می‌گوییم به عبارتی هر عاملی موجب تنش روح و جسم و از دست دادن تعادل فرد شود، تنیدگی‌زا است. هنگام وارد شدن استرس بدن واکنش‌هایی از خود نشان می‌دهد تا تعادل از دست رفته را بازگرداند که این عمل استرس است.

تنیدگی واکنشی است که در فرد در اثر حضور عامل دیگری به وجود می‌آید و قوای فرد را برای روبه‌رو شدن با آن بسیج می‌کند و ارگانیزم (یا موجود زنده) حالت آماده باش پیدا می‌کند.

تغییر شغل، نقل مکان به یک شهر جدید، ازدواج، مرگ نزدیکان، و وجود یک بیماری بااهمیت در خانواده از جمله عوامل بیرونی رهاسازی فشارعصبی هستند. جالب آنکه حوادث شادی‌آور نیز می‌توانند به همان اندازه وقایع غم‌بار برای انسان فشارزا باشند. از عوامل درونی می‌توان به ناراحتی‌های جسمانی یا روانی اشاره کرد. برخی از ویژگی‌های شخصیتی، مانند نیاز به‌دست آوردن رضایت دیگران نیز می‌توانند فشارزا باشند.
اگر در زندگی خود با استرس روبه‌رو هستید باید بدانید که برای درمان آن اقدام فوری کنید وگرنه عوارض بدی برای بدن خواهد داشت. اگر چه استرس و اضطراب، بدن را در شرایط نامطلوبی قرار می دهد اما این واکنش همیشه ودر هر شرایطی بد نیست.

داشتن استرس خوب باعث هوشیاری فرد شده و بطور مثال سبب می شود فرد هنگام عبور از خیابان توجه بیشتری داشته باشد. در واقع وجود این نوع از استرس بدن را وارد حالات “خودمحافظتی” می کند.

با این حال زمانی که استرس مزمن شده و به شکل استرس بد ظاهر شود، فرد را دچار استیصال میکند و می تواند بر سلامت کل بدن تاثیر سوء بگذارد. همینطور بدن به لحاظ جسمی و اتوماتیک به آن واکنش نشان میدهد و هم چون یک عامل تهدید کننده با آن برخورد میکند.

زمانیکه بدن بطور پیوسته در حالات آماده باش و خودحفاظتی باشد، سیستم احساس خستگی کرده و روال افولی را در پیش میگیرد. سطح ایمنی کاهش پیدا کرده، بدن دچار التهاب میشود. در قدرت حافظه و تمرکز فرد و خواب مشکلاتی بوجود می آید. همینطور ممکن است تغییرات جسمی دیگری هم چون گرفتگی ماهیچه‌ها، اضطراب و ترشح هورمون‌هاي استرس کورتیزول و آدرنالین ظاهر شود.

در بیشتر مواقع فرد در برابر استرس احساس ضعف میکند اما تحقیقات نشان میدهد اقدامات بسیاری وجوددارد که میتوان برای مقابله با استرس انجام داد. به گفته متخصصان راهکار مورد نظر فرار از احساسات منفی و دردآور نیست بلکه باید چگونگی واکنش ذهن و بدن را تغییر داد. بررسی‌ها حاکی ازآن است که این مهارت‌ها مغز را آموزش می دهد تا از درد و احساس ناخوشایند جسمی و روانی دور شود.

مجله تایم به بعضی از این راهکارها اشاره کرده است:
* آرام کردن سیستم عصبی با واکنش‌هاي آرام کننده: واکنش‌هاي ارام بخش اقداماتی است که بطور مستقیم با افزایش استرس، تنش و درد مقابله می کند. برای این منظور تنفس دیافراگمی یا دیگر تمرینات تنفسی یوگا توصیه می شود. این روش‌هاي آرامش بخش

از طریق کاهش فشار خون، تپش قلب و گرفتگی ماهیچه‌اي سیستم عصبی را آرام می کنند. زمانیکه ذهن در حالات استرس باشد تنفس سخت می شود. اما بررسی‌ها نشان می دهد زمانیکه فرد آگاهانه تنفس خودرا تغییر دهد میتواند به سرعت تغییر احساسات خودرا حس کند.

* مدیتیشن «مراقبه»: مدیتیشن هم تکنیک دیگری است که واکنش آرام سازی را در پی دارد. اسکن مغزی افرادی که بطور مرتب مدیتیشن انجام میدهند نشان دهنده کاهش فعالیت دربخش‌هایي از مغز است که با درد مرتبط است. همینطور فعالیت را دربخش‌هایي از مغز افزایش می دهد که با تنظیم احساس تماس دارد.

افرادی که دچار درد مزمن یا استرس هستند با انجام مدیتیشن، احساس درد روی آنان تاثیر کمتری دارد. زمانیکه تنفس دیافراگمی و مدیتیشن بطور مرتب انجام شود ذهن و بدن آموزش میبیند تا در برابر عوامل استرس‌زا کمتر واکنش نشان دهد.

* دور کردن افکاری که درد و ناراحتی را در خود جای میدهند: افکار منفی میتوانند احساس درد و ناراحتی را افزایش دهند. بهمین علت ضرورت دارد به فرد آموزش داده شود که چگونه میتوان از مشغول کردن ذهن به انها پیش گیری کرد.

بنابراین گزارش، یکی از روش‌هاي عملی رفتار درمانی شناختی است که به افراد در تشخیص و تغییر باورها و باورهای غیر مفید که در تشدید ناراحتی‌هاي جسمی و احساسی نقش دارند، کمک میکند. دراین روش افراد از الگوهای فکری پیروی می کنند که عمل‌هاي مثبت و حس خوب را تقویت میکنند.

Related image

راهکارهای مقابله با استرس
یکی از راه‌های مقابله با عوامل فشار، شهامت برخورد با واقعیت است: باید هر رویدادی را که اتفاق می‌افتد بپذیریم و پس از پذیرش درآن پدیده به دنبال حکمت ومصلحتی باشیم و روی موضوع بدین صورت بنگریم که چگونه از آن اتفاق به صورت مثبت بهره‌برداری کنیم، یعنی همه چیز می‌تواند به یک فرصت تبدیل شده و قابل استفاده باشد. اگر انسان نتواند واقعیت‌ها را بپذیرد و از آن درجهت مثبت استفاده کند دچار حالتی می‌شود که اصطلاحاً به آن تحلیل‌رفتگی یا به اصطلاح عامه بریده می‌گویند. علائم تحلیل رفتگی عبارت‌اند از احساس از دست دادن کنترل کارها، عدم علاقه، نداشتن احساس خوبی از کار و شغل خود، بها ندادن به کار، احساس عدم کفایت، احساس قصور و کوتاهی داشتن، تمایل به بی‌اعتبار کردن کار، احساس نامؤثر بودن، کج‌خُلق شدن، آداب و معاشرت را رها کردن. در حالت شدید تحلیل رفتگی نیز، احساس قدر ناشناسی از جانب دیگران، احساس اینکه فرد می‌خواهد همه چیز را رها کند و سر به بیابان بگذارد، بروز می‌یابد.
یکی از راهکارها حمایت اجتماعی است و اینکه دوستانی داشته باشیم که با وجود کاستی‌های موجود در کارمان ما را تأیید کنند.
یکی دیگر از راهکارها حمایت اطلاعاتی است دوستانی داشته باشیم که به ما اطلاعات بدهند یا تجربه‌های خود را در اختیار ما قرار دهند.
حمایت‌های مالی نیز در برخی موارد می‌تواند از شدت فشار بکاهد.
یکی دیگر از راه‌های مقابله با فشار به وجود آوردن انطباق است. با ایجاد نگرش مثبت در خود نیز می‌توانیم خیلی از رویدادها را انگ فشار نزنیم.
تقویت هوش هیجانی که همان توانایی اداره و به‌کارگیری صحیح احساسات در راه مثبت و سازنده است نیز به کنترل استرس کمک می‌کند.
بی‌گمان زیربنای بخش بزرگی از بیماری‌های جسمی و پریشانی‌های روانی، میزان تحمل فشار روانی و ناتوانی فرد برای مقابله باآن است. هر چند بسیاری از شغل‌های امروزی فشار روانی را نیز همراه خود دارد، اما دست اندرکاران آن می‌دانند چگونه با چنین فشارهای تنش زایی مقابله کنند و با وجود محرک‌های فشار زایی که در کار روزانه با آن روبرو می‌شوند، می‌دانند چگونه از آثار زیان آور آن دوری گزینند. اما برخی افراد شاغل بدین اندازه توانایی یا امکان لازم برای مقابله یا فرار از محرک‌های تنش زا را ندارند و همواره در معرض این محرکها هستند. چنین افرادی گرفتار فرسودگی شغلی می‌شوند و مشکل خود را در زمینه‌های گوناگون شناختی، هیجانی و رفتاری نشان می‌دهند.

دوری از محل اضطراب باعث آرامش فکر شده و فرصتی جهت مقابله با مشکل به شما می‌دهد.
زمانی‌که اضطراب وجود شما را فرا می‌گیرد، نفس‌های عمیق بکشید، این کار باعث کاهش اضطراب می‌گردد

 

پاسخی بگذارید

جدیدترین مطالب
پربیننده هفته
پربیننده ماه

مطالب طنز و سرگرمی

استاتوس ها