کاهش وزن با جایگزینی شیک ها بجای غذای اصلی, امکان پذیر است؟

کاهش وزن با جایگزینی شیک ها بجای غذای اصلی, امکان پذیر است؟

کاهش وزن کار بسیار سختی است. بنابراین جای تعجب ندارد که بازار هر محصولی که به لاغر شدن کمک کند گرم باشد و درآمد بالایی برای تولید کننده اش داشته باشد.

یکی از روش های پرطرفدار امروزی، جایگزینی غذای اصلی با انواع شیک ها است که به شما اجازه میدهد به جای ناهار و شام معمولی که همیشه میخوردید، از شیک ها استفاده کنید. (بسیاری از افراد ترجیح میدهند که برای صبحانه به جای یک کاسه فرنی، یک لیوان شیک شکلاتی بخورند). دکتر تیم کرو، دانشیار و رژیم درمان در دانشگاه دیکین، در باره ی این رژیم میگوید، اساس این رژیم بر این پایه است که به جای یک یا دو وعده از وعده های  اصلی غذایی، از انواع شیک ها مصرف شود، تا در نتیجه از پرخوری جلوگیری کرده باشیم.

کاهش وزن (5)

این روش میتواند انتخاب خوبی برای کسانی باشد که وقت کافی یا علاقه ی کافی برای آشپزی را ندارند. یکی از مزایای مصرف شیک ها به منظور لاغری این است که مصرفشان بسیار ساده است. دکتر کرو معتقد است: با اینکه شیک ها تا حد قابل قبولی دارای ارزش تغذیه ای هستند، اما با این حال نمیتوانند جایگزین غذای واقعی بشوند. به منظور کاهش وزن باید شیک ها به میزان محدود و در کنار غذاهای اصلی مصرف شوند و نه به جای آنها.  علاوه بر این شما باید به کنترل واحدهایی که در هر وعده میخورید نیز ادامه دهید.

با اینکه شیک ها به میزان قابل قبولی حاوی پروتئین هستند و بنابراین باعث ایجاد حالت سیری میشوند، اما به هر حال باید این حقیقت را بپذیرید که در یک برنامه ی کاهش کالری، در نهایت احساس گرسنگی به سراغ شما می آید.دکتر کرو میگوید: شواهدی وجود دارد مبنی بر این که مصرف شیک ها به جای وعده های اصلی غذایی، در صورتیکه طبق برنامه باشد، میتواند به کاهش وزن کمک کند.به طور کلی شواهد نشان میدهد که با این رژیم تا یک سال میتوان وزن کم کرد. تا اینجای کار نتیجه مثل سایر رژیم ها است. اما مشکل اینجاست که در بیشتر مواقع این کاهش وزن بازگشت پذیر است.

او معتقد است که مردم برنامه ی رژیمی خود را زمانی بهتر رعایت میکنند که توسط یک رژیم درمان تنظیم شده باشد. شما امروزه میتوانید جایگزین های متعددی را برای غذای اصلی خود در داروخانه ها یا فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید. بیشتر آن ها به شکل پودر هستند که میتوانید با آن ها شیک ها را درست کنید، اما بقیه بیشتر در شکل سوپ یا شکلات هستند. دکتر کرو میگوید، قوانینی وجود دارد که بر اساس آن باید گفت یک محصول غذایی میتواند جایگزین غذای اصلی باشد یا خیر. مثلا آن غذا (پودر، سوپ یا شکلات) باید طوری تهیه شده باشد که هر ۱۶ ویتامین ضروری را برای بدن تامین کند.

کاهش وزن (4)

دکتر کرو در این زمنیه یادآوری میکند که شما باید در هنگام خرید این محصولات حواستان را جمع کنید، چراکه بسیاری از آن ها (به خصوص شکلات ها) حاوی مقدار زیادی قند و انرژی هستند که طبیعتا برای کاهش وزن آن ها را نامناسب میکنند.

مشکل شیک ها چیست؟

توضیحات بالا به این معنی نیست که شما میتوانید شیک ها را به جای غذا میل کنید. اولا، با اینکه جایگزین کردن غذای اصلی با شیک ها میتواند بسیار ساده تر باشد، اما این روش به صورتی نیست که شما بتوانید برای طولانی مدت حفظ کنید و از طرفی دیگر به شما یاد نمیدهد چطور رژیمی سالم داشته باشید، تا به کمک آن وزن بدست آمده را برای دراز مدت حفظ کنید.

دوما، این ترکیبات، از لحاظ یک رژیم سالم و کامل، همه ی مواد لازم را برای بدن شما تامین نمیکنند. دکتر کرو در این باره میگوید: آن ها فیبر کافی ندارند و از لحاظ فیتونوترینت ها (ترکیبات مغذی در سبزیجات و میوه ها) نیز فقیر هستند. علاوه بر این، وقتی یک ترکیب آماده مثل شیک را به جای غذای واقعی میخورید، لذت غذا خوردن را از خود گرفته اید و نه تنها تنوع بافت، طعم و بوی غذای واقعی را دیگر تجربه نمیکنید، بلکه جوانب اجتماعی خوردن را هم دیگر ندارید. انسان ها همیشه دوست دارند که هنگام صبحانه، ناهار و شام دور هم جمع شوند و غذای واقعی بخورند.

دکتر کرو میگوید: شیک ها جوانب اجتماعی خوردن را ندارند و افرادی که چنین رژیم هایی را شروع میکنند، معمولا احساس رضایت هنگام خوردن را تجربه نمیکنند. شما نمیتوانید برای همیشه این کار را بکنید و بالاخره از طعم های تکراری خسته میشوید.

کاهش وزن (3)
کاهش وزن علمی

دکتر پیریا سامیتران، متخصص غدد و یکی از محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه ملبورن، که تحقیقاتش را بر روی درمان چاقی متمرکز ساخته است، میگوید: بسیاری از کلینیک های کاهش، از جایگزین کردن وعده های اصلی غذایی با ترکیبات آماده به عنوان یک روش برای اعمال رژیم های کالری محدود (VLED) استفاده میکنند. فقط شیک هایی که همه ی مواد مغذی را دارا باشند در برنامه ی VLED قابل استفاده هستند.

او معتقد است: جایگزین کردن غذای اصلی با بسته های آماده ی غذایی کم کالری، فقط باید تحت نظر متخصصین انجام بگیرد.در این حالت است که میتوانیم مطمئن باشیم که محصول مناسب با روشی مناسب مصرف میشود، وضعیت سلامتی فرد تحت نظر گرفته شده و  میتواند سئوالات و ابهامات خود را با آن ها در میان بگذارد.

کاهش وزن (2)

 دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران با اشاره به تبلیغات سوء کاهش وزن در مجلات و آگهی در جامعه تاکید کرد: تعریف علمی که برای کاهش وزن یک فرد عادی می‌شود این است که حداکثر ظرف یک ماه بیشتر از ۲ کیلوگرم کاهش وزن نداشته باشد و تبلیغات کاهش وزن در مدت اندک و کمتر از یک هفته کاملاً غیر علمی است و می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر به تازگی تبلیغات داروهای کاهش وزن افزایش یافته است که بسیاری از آنها داروهای تایید شده نیستند و بدون مجوز وزارت بهداشت وارد کشور می‌شوند یا حتی گاهی دیده می‌شود که در این داروها از مواد مخدر استفاده شده است.

ابریشمی با بیان اینکه روش‌های کاهش وزن به میزان چاقی افراد بستگی دارد افزود: چاقی‌هایی که بیش از حد معمول باشد بر اساس محاسبه شاخصی، روش‌های مناسب توصیه می‌شود اما در مواردی هم نیاز به روش جراحی وجود دارد.
کاهش وزن (1)
وی افزود: به طور کلی برای چاقی‌های معمولی که اکثر افراد جامعه دچار آن هستند بهترین روش استفاده از رژیم غذایی مناسب و یا مصرف کمکی داروهای مورد تایید است.
این متخصص داروسازی بالینی با تاکید بر اینکه رژیم غذایی برای لاغری رژیم غذایی روزانه تفاوت خاصی ندارد، ادامه داد: باید در این رژیم غذایی تمام مواد غذایی شامل ۳ دسته کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها وجود داشته باشد . البته افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید غذاهای سرخ‌کرده و تنقلاتی مانند چیپس را کمتر مصرف کنند.
دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران خاطرنشان کرد: به طور کلی مردم برای اینکه دچار اضافه وزن نشوند باید فعالیت بدنی داشته باشند و حداقل ۳ جلسه ۳۰ دقیقه‌ای در هفته ورزش کنند .همچنین باید از غذاهایی که کالری بالا در حجم کم دارند مانند فست فودها و انواع شیرینی‌ها پرهیز کنند.

پاسخی بگذارید

جدیدترین مطالب
پربیننده هفته
پربیننده ماه

مطالب طنز و سرگرمی

استاتوس ها