چگونه به وزن ایده آل برسیم؟

چگونه به وزن ایده آل برسیم؟

افراد زیادی از مراجعان هستند که در همان ابتدای مشاوره اعلام می‌کنند، هیچ رژیم غذایی به آنان جواب مثبت نمی‌دهد. این افراد دقیقاً همان کسانی هستند که روزانه بیش از ۱۰ بار روی ترازو رفته و هر بار خود را به خاطر وزن زیاد مورد سرزنش قرار می‌دهند.

این افراد باید در نظر داشته باشند، اگر از خودشان و تلاششان تصویری منفی در ذهن داشته باشند، انرژی تلف شده زیادی خواهند داشت. زمانی هم که احساس کنند، دیگر نیرویی ندارند، افسرده می‌شوند و انگیزه‌شان را از دست می‌دهند، ورزش خود را نادیده می‌گیرند و برای اینکه حال بهتری پیدا کنند، یک بسته شکلات یا چیپس می‌خورند!

وزن ایده آل (1)

پروانه کاظمی، مشاور با تجربه رژیم درمانی درباره تأثیر طرز فکر بر کاهش وزن شما می‌گوید: برای کاهش وزن مناسب افزون بر اینکه باید الگو و روش مناسبی داشته باشید، تفکر مثبت و مثبت اندیشی شما نقش بسیار اساسی و مهمی دارد و می‌تواند انگیزه و سطح انرژیتان را افزایش دهد.

اینکه گمان کنید شما نمی توانید وزن کم کنید یا اینکه آب هم می‌خورید، چاق می‌شوید، می‌تواند سبب شکست شما در ادامه برنامه غذایی شما شود. افزون بر این، می‌تواند سبب پرخوری و انجام ندادن برنامه ورزشی پیشنهادی به شما شود.

وی که مدیر یک مجموعه لاغری و رژیم درمانی است، در ادامه می‌افزاید: مثبت اندیشی به انسان قدرت ادامه کار می‌دهد، اما نگرش منفی می‌تواند بتدریج روند تلاش‌های شما را طوری پیش ببرد که کاهش وزن را برایتان سخت کند، البته اگر غیر ممکنش نکند! اگر هر بار که ناپرهیزی کردید و بیش از حد توصیه شده غذا خوردید خودتان را سرزنش کنید، یا دایم به چیزهایی که نمی‌توانید بخورید، تمرکز کنید و با ترس از موفقیت، برنامه ورزشی‌تان را اجرا کنید، حتماً تلاشتان برای کاهش وزن بی‌نتیجه خواهد ماند.

از جمله راهکارهایی که پروانه کاظمی، متخصص تغذیه درباره تقویت افکار مثبت ارایه می‌دهد، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱ – شما باید دفترچه یادداشتی همراه داشته باشید و احساسات خود ، بویژه افکار منفی‌تان را در آن بنویسید.
وزن ایده آل (6)
برای نمونه اگر فکر می‌کنید که کم اراده هستید و نمی‌توانید بر هوس‌هایتان غلبه کنید، آن ها را بنویسید. وقتی بر احساسات و افکار تیره‌تان اذعان کنید، آن ها قدرت کمتری برای تسلط بر شما خواهند داشت.
این اتفاق برای اینکه افکارتان را تغییر دهید، خیلی مهم است. برای مثال در خیابان قدم می‌زنید و با وجود سیری، ناخودآگاه به بستنی شکلاتی فکر می‌کنید. می‌توانید بلافاصله دفترچه را باز کنید و بنویسید من در این تاریخ هوس خوردن بستنی شکلاتی کردم، اما می‌دانم فقط این یک هوس موقت است. همین نگارش جزیی میل بیهوده شما را کاهش خواهد داد.

۲ – اگر زمان‌هایی هست که قوی و با اراده هستید، روی آن لحظات تمرکز کنید و آن‌ها را جشن بگیرید!

شاید امروز شکر کمتری در قهوه‌تان ریخته‌اید و یا به یک تکه پیتزا پشت کرده‌اید. توجه به چیزهای مثبت این چنینی، به ایجاد اعتماد به‌نفس بیشتر و حفظ انگیزه برای ادامه تلاشتان برای کاهش وزن کمک بسزایی خواهد کرد. یا مثلاً یادداشت کنید که من در این هفته موفق شدم از جلوی شیرینی فروشی رد شوم و برای خرید شیرینی اقدام نکنم.
وزن ایده آل (2)

۳ – هر هفته خودتان را وزن کنید؛ هر وقت به هدفتان رسیدید، موفقیت‌تان را بیان کنید و آن‌ را جشن بگیرید

این طور عمل کردن، مثبت اندیشی را در نهاد شما جاودانه خواهد کرد و خیلی زود خواهید یافت که انگیزه و انرژیتان دو چندان شده و کلی هم وزن کم کرده‌اید.
۴ – خوشحالی خود را با کسانی در میان بگذارید که شما را تشویق می‌کنند

این گونه افراد حتماً در کنار شما وجود دارند. متأسفانه بعضی افراد از روی ناآگاهی یا حتی حسادت قادر به تشویق حتی نزدیک‌ترین افراد خود نیستند. نظرات این افراد را در برنامه کاهش وزن خود نادیده بگیرید.

BMI چگونه محاسبه میشود؟

محاسبه وزن ایده آل روش های متفاوتی دارد. یکی از ساده ترین و مؤثرترین روش ها ، استفاده از “شاخص توده بدنی” یا BMI است. BMI یا شاخص توده بدنی از اصطلاحات معروف علم تغذیه است. شما بوسیله BMI می توانید بدانید که آیا از لحاظ وزنی در محدوده سلامت قرار دارید، دارای اضافه وزن بوده و آیا چاق هستید؟ افراد چاق در معرض خطرات ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی ، فشار خون ، دیابت و غیره قرار دارند. فردی که دارای اضافه وزن است به راحتی می تواند با یک رژیم مناسب به محدوده سلامت وزنی بازگردد . با این روش، شما وضعیت وزنی خود را تعیین می کنید و در می یابید که در کدام گروه قرار دارید .

وزن ایده آل (5)

اگر وزنتان (بر حسب کیلوگرم) را بر مجذور قدتان (بر حسب متر) تقسیم کنید عدد حاصل را BMI گویند.  (مجذور قد ÷ وزن = BMI)

مثال: قد: ۱٫۷۹ (متر) ، وزن: ۷۷ (کیلوگرم) >>> 24 =(  ۱٫۷۹ × ۱٫۷۹) ÷۷۷ = BMI  >>> یعنی شاخص وزنی ، عدد ۲۴ میباشد.

جدول مقایسه ای BMI :

BMI کمتر از ۱۹ یعنی کمبود وزن دارید و لاغر هستید.
BMI بین ۱۹ تا ۲۵ یعنی وزن طبیعی دارید و در محدوده سلامت وزنی هستید.
BMI بین ۲۵ تا ۳۰ یعنی مقداری اضافه وزن دارید.
BMI بیش از ۳۰ یعنی چاق هستید.

با تحلیل منطقی فرمول بالا ، BMI به دو فاکتور اساسی وزن و قد بستگی دارد . با افزایش وزن BMI نیز افزایش می یابد ولی با افزایش قد BMI به مقدار زیادی (مقسوم مجذور) کاهش می یابد. حال چون امکان افزایش قد نیست ، پس برای رسیدن به BMI مطلوب باید وزن را کاهش داد. همانگونه  که در بخشهای دیگر توضیح داده شد، وزن با سن رابطه مستقیم دارد. با بالا رفتن سن در افراد سالم ، عموما حجم توده های چربی زیاد شده و وزن افزایش میابد.
وزن ایده آل (4)
جدول مقایسه ای BMI مطلوب برای گروه های سنی مختلف :

۲۱ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۱۷ تا ۱۹٫
۲۲ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۱۹ تا ۲۴٫
۲۳ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۲۴ تا ۳۴٫
۲۴ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۳۴ تا ۴۴٫
۲۵ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۴۴ تا ۵۴٫
۲۶ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۵۴ تا ۶۴٫
۲۷ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۶۴ به بالا.

در مثال فوق ، اگر سن را ۳۹ در نظر بگیریم ، متوجه میشویم که BMI مطلوب برای این سن با توجه به جدول فوق ۲۴ است و چون با فرمول نیز به همین عدد رسیدیم ،پس فرد BMI متناسب سن خود را دارد و در سلامت کامل وزنی به سر می برد.

از جدول فوق متوجه می شویم که با بالا رفتن سن ، BMI مطلوب نیز افزایش می یابد. همانطور که قبلا گفتیم در سنین بالا حجم بافت عضلانی در بدن ، کم کم تحلیل رفته و چربی افزایش می یابد. از آنجا که با افزایش سن عضلات تحلیل می رود لذا وزن کم می شود و از سویی چربی بدن زیاد شده و باعث افزایش وزن می گردد. پس می بایست چه کارکرد؟

جواب این است که ما باید همگام با افزایش سن جلوی کاهش شدید حجم عضلانی را بگیریم و تا هر سنی که بدن توان داشته باشد عضله سازی کنیم و از آنجا که جرم حجمی بافت عضلانی نسبت به چربی حدود ۳ برابر است پس میتوان تناسب افزایش BMI مطلوب را حفظ کرد.

حال شاید بپرسید که چرا BMI مطلوب مهم است؟؟؟؟

در پاسخ به این سوال ناگزیریم وارد بحث بسیار مهمی که آن را پل ارتباطی سلامتی و تغذیه نامیده اند ، شویم، که آن تعریف وزن مطلوب است.

چگونه وزن ایده ال را محاسبه می کنند؟

شاید شما به چند متخصص تغذیه مراجعه و تعجب کنید که چرا نظراتشان در مورد وزن مطلوب شما کمی با هم اختلاف دارد. دلیل این امر آن است که در کتب مرجع دانشمندان، فرمولهای متفاوتی ارایه گشته  و اهل فن نیز بر حسب علاقه و تجربه خود یکی از روشها را در محاسبه وزن مطلوب دنبال می نمایند. توصیه می کنم هرگز دنبال رسیدن به عدد خاصی بعنوان وزن مطلوب نباشید ، زیرا این فقط یک مرجع قیاس است و وزن ایده آل می تواند به هزاران فاکتور بستگی داشته باشد که در هر فرد متفاوت است . به همین دلیل هم دانشمندان فقط قد و در مواردی قد و سن را در فرمول محاسبه وزن مطلوب وارد کرده اند. ما در اینجا دو روش معمول برای محاسبه وزن ایده ال را توضیح خواهیم داد. با توجه به فرمول بالا (مجذور قد ÷ وزن = BMI ) که با در نظر گرفتن جدول فوق خواهید توانست بر اساس فرمول زیر وزن ایده آل خود را به دست آورید .

پس وزن ایده آل برابراست با = BMIمطلوب x مجذور قد

مثال: برای خانمی ،سی ساله ، با قد ۱٫۵۰(متر)، وزن ایده ال برابر است با:

وزن ایده ال = ۲۳ (BMIمطلوب از جدول بالا) × ۲٫۲۵ (مجذور قد به متر) =۵۱٫۷۵ کیلو گرم.

اگر علاقمند هستید که به تناسب وزن برسید و اراده ای قوی دارید، با پیگیری مطالبی که در این سایت ارائه شده است، شما را یاری خواهیم کرد تا به هدفتان برسید. شما می توانید با پیروی از رژیم های غذائی ارائه شده از سوی دکتر د.آدامو همیشه سلامت بوده و به وزن ایده آل برسید. پس دقت داشته باشید که با بالا رفتن سن باید هر چه بیشتر مراقب اضافه وزن خود باشید و با تغذیه صحیح و ورزش مداوم اجازه ندهید که ماهیچه هایتان تحلیل رفته و چربی بدن افزایش یابد. با پیروی از رژیم غذایی متناسب بر اساس خونتان و ورزش متناسب با سن و گروه خونتان خواهید توانست به وزن ایده آل خود برسید. توجه داشته باشید که پیروی از رژیم غذایی بدون ورزش کردن خود دارای خطرات بسیار زیادیست

پاسخی بگذارید

جدیدترین مطالب
پربیننده هفته
پربیننده ماه

مطالب طنز و سرگرمی

استاتوس ها